البنت ميزان الولد ومهما حد اقنعك إنى لوحده كويس وإن الحياة من غير زن وصداع البنات حلوة كداب، الحياة كلها ما بتحلوش غير بوجودهم جنبنا، يمكن ليهم حاجات مش سهل تعرفها أو تتعود عليها وممكن يعملوا معاك الحاجات اللى هم بيتضاقوا لو عملوها وممكن يخلوك تتجنن من الجنان بتاعهم، بس مهما حصل البنت بتكون سند ولما بتقع بحنيتها بتخليك تقف ولما تنشف وتقسى عليك بيكون من جواها هاين عليك تحضنك وتطبطب عليك وقولك حقك عليا إنى عملت كدا بس أنا مكنتش شايفة حل غير كدا لإن مهما جرى الحياة بيك هى اللى حلوة يا حبيبى، أنا قرأتها عند رضوى بس هى حقيقة جداً، أنا بتصالح ببوسة وحضن ومش محتاج حاجة ثانية من الدنيا!. أنا بحب فكرة إن البنت هى رمانة ميزان الولد وبحب رمانة ميزانى الحقيقة، فيه من الحاجات العظيمة ما يخلينى عاجز عن تخيل ماهية الكينونة دى.


الموضوع بيتكون من مجرد شعور حسيت بيه فى لحظة واكتشف إن الكلام دا حلو، الكلام دا تحفة. المسؤولية حلوة أما تكون مقسومة عليكم والحياة بتكون حلوة حتى لو فيها ما هو قاسى وصعب ومفيهوش حلو لفترة طويلة، الجمال المتمثل فى كونك مطمن مرتاح مبسوط مهما جار عليك أى شئ. "صالحت بيك أيامى صالحت بيك الزمن"



الجمال المتمثل فى الحنية والطيبة اللى بتلاقيها وقت ما بتكون مش عارف أنت محتاج إيه وبيطلع دا اللى كنت محتاج ليه فى الوقت المناسب فى الشكل المناسب لما انت محتاج ليه.


شكراً للحلوة.



تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في رثاء عزيزةٍ

نعكشه

Mania -1