النهارده اليوم العالمى للتشيزكيك وحصل وإنى وعدت نفسى نفسى هروح بعد ما أخد أول درس ليا فى السواقه هكافئنى بيها .. ولكن حصل ما يحدث كل مره تصادف أن يكون هناك مناسبه سعيده .. خازوق من خوازيق الحياه.


وكان الموضوع إنى مُطالب بحدوث شئ إنى أستغنى عن القطط وأمشيهم كلهم من البيت .. على قدر ما الموضوع تافهه لكتير بس القطط هى الشئ الوحيد اللى بحب وجوده على طول حوليا . طيب قررت أهد المعبد على دماغ كل من فيه لمجرد إنى زهقت من الهرم اللى مقلوب وسياسة حل المشاكل بإننا نفشخ الصغيرين ونغل فيهم ونسيب مشاكلنا ككبار سوا مع بعض .


أسوء موقف لما تبقى وسط الناس وكلهم خارجين ومبسوطين وإنت ماشى بتتكلم فى الموبايل ومتعصب جداً وبعد ما تقفل تسلم على اللى واقف معاهم وتمشى من غير ما تكمل نقاش ورد على "ليه!!!!" ، ويبقوا بيضحكوا على منظرك!!! طيب .




الصبر ومش عارف لإمتى المفروض البنى آدم يتحمل تدخل الغير فى أمور شخصيه تعنيه هو ولا تعنى أى كائن أياً كان قربه أو بعده وصلة القرابه اللى تربطه بيك .. مفيش أى مبرر لإنك تصبر على حد كبير بيتجاوز كل حدود المعقول فى اللى بيطلبه وبيعمله وبيقوله إلا لو كان مجنون

مش معنى إنك أكبر دا يديلك الحق إنك تتحكم فى حياتى وتربطنى بحاجات عقيمه متخلفه ، مش معناه إنك تطلب منى أكون نسخه تانيه منك واكون خروف ماشى فى ال
قطيع.

الفتره اللى جايه رجاء شخصى ماحدش يقولى مالك ولا يزعل لما أقول ليه لأ على أى نزول أو شئ يطلبه منى لإنى مش هبرر سبب الرفض .. مش هرد على أى حد يقولى مالك ولا فيه إيه .

حاجه أخيره يارب ما يكتبها عليا ولا أكون فى يوم من الأيام سبب أكدر أى حد ولا أعمل أى شئ يتخطى الحدود .. يارب ما أكونش فى يوم أب أو زوج حلوه العيشه كدا لإنها لوحدك إنت أصلاً مش عايش ولا هتعيش والأيام البمبى اللى متخيلها دى عمرها ما هتحصل إلا لو إنت محظوظ 




بحس بكم من الإحتقار للكبير اللى قدامى وأنا بدخل فيه شمال لما بيكون غلطان وبيقاوح ومصمم يقاوح وهو عارف إنه غلطان .. ويهرب من الموضوع ويكمل هروب ويلف ويدور .. ليه بتعمل فى نفسك كدا لما ممكن تعترف ؟؟؟ ليه الأنفه وعزة النفس دى ؟؟؟ يارب ما تكتب عليا العك دا ويا تاخدنى من القرف دا ليك أو مكان أفضل .

أنا عمرى ما كنت صح بإسلوبى وطريقتى دى .. ولا حتى أنا ما كنتش سبب فى كل اللى بيحصل دا .. لكن الذوق والحسن فى الكلام والمعامله ما بينفعوش والله !! ربنا يهدينى أو ياخدنى شويه بعيد كنوع من التجديد

الملجأ والمشتكى ليك .. ومفيش غيرك هيحل ويريح غيرك .. أى نعم الواحد قرب يطق .. بس على قدر البلاء تأتى المكافأه والثواب .. هون وحنن وخفف وصبرنا بزياده.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

في رثاء عزيزةٍ

Mania -1

نعكشه